صفحه اصلی سوالات حقوقی پیام های کاربران امور موکلین برنامه هفتگی
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی  
 
 
حقوق بین المللی کیفری
عنصر روانی و حقوق بین المللی کیفری و حقوق کیفری ایران
توانبخشی حرفه ای و پیشگیری از بزهکاری
متون حقوقی به زبان انگلیسی
سیاست جنایی جرایم علیه اشخاص حمایت شده بین المللی
اصول قانونی بودن جرایم و مجازات ها در حوق بین المللی کیفری
مبانی حقوقی جرای بین المللی ایران
مجموعه مقالات همایش ابعاد حقوقی تحریم های بین المللی شورای امنیت
جایگاه رکن روانی در مسئولیت کیفری
جملات مفید حقوقی
آیا می دانید رسیدگی به ادعای اعسار با دادگاهی است که صلاحیت نخستین به دعوای اصلی را دارد یا ابتدا به آن رسیدگی کرده است.
کانون وکلای اصفهان
کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
کانون وکلای مرکز
کانون وکلای دادگستری مرکز
اسکودا
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری مرکز
کانون وکلای آذربایجان غربی
کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی
کانون وکلای آذربایجان شرقی
کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی
روزنامه رسمی
روزنامه رسمی
کانون سر دفتران و دفتر یاران
کانون سر دفتران و دفتر یاران
کانون کارشناسان رسمی
کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران
کانون وکلای کرمانشاه و ایلام
کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام
کانون سر دفتران
کانون سر دفتران ازدواج و طلاق
کانون وکلای گلستان
کانون وکلای دادگستری گلستان
کانون وکلای همدان
کانون وکلای دادگستری همدان
کانون وکلای قم
کانون وکلای دادگستری قم
کانون وکلای خوزستان
کانون وکلای دادگستری خوزستان
کانون وکلای بوشهر
کانون وکلای دادگستری بوشهر
کانون وکلای مازندران
کانون وکلای دالدگستری مازندران
کنگره ملی وکلا
کنگره ملی وکلا
مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
کانون وکلای بین الملل
کانون وکلای بین الملل
انتشارات
اتشارات جنگل
 
 
 
نقد آیین دادرسی کیفری اموی از منظر امام حسین (ع)
تاریخ انتشار : 21-08-1392

نقد آیین دادرسی کیفری اموی از منظر امام حسین (ع)

نامه امام حسین (ع) در پاسخ به معاویه راجع به درخواست بیعت با یزید حاوی نکات بسیار دقیق از منظر آیین  دادرسی کیفری است.  در این نامه امام (ع) قضاوت در مورد مردم بر اساس صرف ظن و گمان ، دستگیری آنان بر این اساس و قتل بیگناهان  ومجازات های خشن و  نادیده گرفتن حق انتخاب مردم  و تحمیل حاکم ناصالح را  مغایر  موازین اسلام  می داند و  حکومت اموی را بخاطر  ارتکاب این اقدامات بشدت سرزنش می کند. تحلیل و بررسی محتوای نامه امام حسین (ع)  از دید معیارهای دادرسی عادلانه  مجالی وسیع تر از  این مقال مختصر می طلبد.

مـعـاویـه ، طى نـامـه اى به عمرو بن سعید حاکم مدینه  ، از او خواست که از((حسین (ع ) ، ابن عـبـاس، عبداللّه بن جعفر وعبداللّه بن زبیر)) براى ولایت عهدى یزیدبیعت بگیرد وچون حاضر به بیعت نشدند, معاویه براى هر یک نامه اى جداگانه نوشت , از جمله نامه اى هم براى امام حسین (ع ) نوشت ومتذکر شد اخبارى از شمارسیده که متوقع نبود متن نامه معاویه این است :

((اما بعد: فقد انتهت الی منک امور, لم اکن اظنک بها رغبة عنها وان احق الناس بالوفا لمن اعطى بیعة من کان مثلک فی خطرک وشرفک ومنزلتک التی انزلک اللّه فلا تنازع الى قطیعتک واتق اللّه ولا تردن هذه الامة فی فتنة وانظر لنفسک ودینک وامة محمدولا یستخ فنک الذین لا یوقنون )).

اما بـعد, اخبارى از شما به من رسیده که خیال نمى کردم آنهارا از روى میل ورغبت انجام داده باشى وسزاوارترین مردم در میان کسانى که بیعت کرده ودرموقعیت وعظمت وشرافت خدادادى شما باشد, باید به بیعت وفادار بماند, از خدابترس ومردم را به فتنه نینداز وبه خودت ودینت وامت پیامبر(ص ) دقت کن وکسانى که یقین به آخرت ندارند, شمارا سبک نکنند.

پاسخ امام حسین (ع ). حـضـرت در جواب , پاسخ کوبنده ورسوا کننده اى براى معاویه نوشت ومعاویه را مبدا تمام مصایب مـسلمین دانستند وجنایات معاویه وبدعتهاى اورا متذکرشدند که به خاطر اهمیت آن , متن نامه وترجمه آن را مى آوریم :

((اما بعد: فقد جانی کتابک تذکر فیه انه انتهت الیک عنی امور،لم تکن تظننی بها، رغبة بی عنها ،وان الحسنات لا یهدی لها ولا یسدد الیها الا اللّه تعالى . وامـا ما ذکرت انه رقی الیک عنی فانما رقاه الملا قون،  المشاؤون بالنمیمة ، المفرقون بین الجمع  وکـذب الـغـاوون الـمـارقون ، ما اردت حربا ولا خلافا ، وانی لا خشى اللّه فی ترک ذلک منک ومن حزبک ،  القاسطین الملحدین حزب الظالم واعوان الشیطان الرجیم . الـسـت قاتل حجر  واصحابه العابدین المخبتین ، الذین کانوا یستفظعون البدع ویا مرون بالمعروف ویـنـهـون عـن الـمـنـکـر فقتلتهم ظلما وعدوانا  ، من بعد مااعطیتهم المواثیق الغلیظة، والعهود المؤکدة  ،جراة على اللّه واستخفافا بعهده ؟

!. اولـسـت بـقـاتل عمرو بن الحمق الذی اخلقت وابلت وجهه العبادة  ، فقتلته من بعدما اعطیته من العهود ما لو فهمته العصم نزلت من شعف الجبال ؟

!. اولـسـت الـمـدعـى زیادا فی الاسلام فزعمت انه ابن ابی سفیان وقد قضى رسول اللّه (ص ) ان الولد لـلفراش وللعاهر الحجر ثم سلطته على اهل الاسلام  ، یقتلهم ویقطع ایدیهم وارجلهم من خلا ف  ویصلبهم على جذوع النخل ؟

! سبحان اللّه یا معاویة !کانک لست من هذه الامة ولیسوا منک . اولـسـت قاتل الحضرمی الذی کتب الیک فیه زیاد ، انه على دین علی کرم اللّه وجهه ودین علی هو دیـن ابـن عـمـه (ص ) الذی اجلسک مجلسک الذی انت فیه  ، ولولا ذلک کان افضل شرفک وشرف ابائک تجشم الرحلتین رحلة الشتا والصیف  ، فوضعها اللّه عنکم بنا  ، منة علیکم ؟

!. وقلت فیما قلت : لا ترد هذه الامة فی فتنة وانی لا اعلم لها فتنة اعظم من امارتک علیها. وقلت فیما قلت انظر لنفسک ولدینک ولامة محمد وانی واللّه ما اعرف افضل من جهادک فان افعل فانه قربة الى ربی وان لم افعله فاستغفر اللّه لدینی  T واساله التوفیق لما یحب ویرضى . وقلت فیما قلت : متى تکدنی ،اکدک  ، فکدنی یا معاویة ! فیما بدالک   ، فلعمری قدیمایکاد الصالحون  ، وانی لارجو ان لا تضر الا نفسک  ، ولا تمحق الا عملک  ، فکدنی ما بدالک واتق اللّه یا معاویة ! واعلم ان للّه کتابا لا یغادر صغیرة ولا کبیرة الا احصاها. واعـلـم ان اللّه لیس بناس لک قتلک بالظنه  ، واخذک بالتهمة  ، وامارتک صبیایشرب الشراب ویلعب بالکلاب ما اراک الا وقد ابقت نفسک  ، واهلکت دینک واضعت الرعیة . والسلام )).

اما بعد  ، نامه تو به من رسید ویاد آور شدى که امورى از من به تو رسیده که به گمان تو سزاوار من نبوده است  ، همانا براى رسیدن به خوبیها وتوفیق  ، جز پروردگارعالم  ، کسى وجود ندارد. وامـا آنـچـه از من به تو رسیده ، سخن افراد چاپلوس وسخن چین است که تفرقه انداز ودروغگویان گـمراه هستند من تصمیم به جنگ ومخالفت با تورا نگرفته ام وازاینکه جنگ با تو وحزب ظالم تو که یاران شیطان هستند ، ترک کردم از خداوند خائف هستم . آیـا تـو قـاتـل ((حـجـر بن عدى )) ویارانش نیستى که عابد ومتواضع بودند ، آنها که بدعتهارا ناروا مـى شمردند ، امر به معروف ونهى از منکر مى کردند ، بعد از آنکه امان وعهد محکم دادى ، به ناحق آنان را کشتى  ، با این عمل بر خدا جرات کردى وعهد اوراسبک شمردى . آیـا تـو قـاتـل  عـمـر بن حمق  ، نیستى ؟

آن انسانى که در اثر عبادت  ، بدنش لاغروصورتش زرد ونـحـیـف شده بود ، بعد از آن همه عهد وپیمانهاى محکم  ،اورا هم کشتى به نحوى که اگر آهوان مى فهمیدند از بالاى کوهها پایین مى آمدند. آیا تو ((زیاد بن ابیه ))را به پدرت ابو سفیان ملحق نکردى در حالى که پیامبر(ص ) فرمود که فرزند بـراى صـاحـب بستراست وبراى زنا کار سنگ است ؟

واورابر مردم مسلط کردى که آنان را مى کشد ودسـت وپـایشان را قطع مى کند وآنان را برشاخه هاى درخت خرما آویزان مى کند . سبحان اللّه ! اى معاویه ! گویا تو از این امت نیستى واین امت هم از تو نیستند؟

. آیـا تـو قـاتـل ((حـضرمیین ))  نیستى که ((زیادبن ابیه )) با تو مکاتبه کرد که اینان طرفدار على (ع ) هستند ودین على همان دین پیامبر(ص )است که تو امروز به جاى اونشسته اى . اگر دین پـیـامـبـر نـبـود ، شرافت تو وپدرانت همانند شرافت کوچ کنندگان درزمستان وتابستان بود که خداوند به خاطر ما بر شما منت نهاد وآن را بر داشت . معاویه ! در نامه ات نوشته اى که این امت را به فتنه نیندازم  ، ولى من فتنه اى رابالاتر از این نمى بینم که تو امیر بر این مردم هستى . بـاز گفته اى که مصلحت خود ودین وامت پیامبر(ص )را در نظر بگیرم . به خداقسم ! من چیزى را بـهـتر از جنگ با تو نمى بینم که اگر این کاررا انجام بدهم، مقرب درگاه الهى شده ام واگر ترک کنم  ،  از خدا استغفار مى کنم واز خداوند آنچه موجب محبت ورضایت اوست  ، مى طلبم . باز گفته اى که هر وقت من حیله کنم   ، تو هم حیله مى کنى  ، پس معاویه هر چه مى توانى حیله کن . به جان خودم قسم همیشه صالحین مورد حیله قرار مى گرفتند  و من امیدوارم که ضررش متوجه خودت بشود واعمالت را نابود سازد. مـعـاویـه ! از خـدا بترس که خداوند متعال نامه اعمالى دارد که تمام اعمال صغیره وکبیره در آن ضبط است . معاویه ! خداوند فراموش نمى کند که چگونه اولیااللّه را به صرف گمان درباره آنان , آنان را کشتى یا دسـتـگـیـر نـمودى وپسرت (یزید)را که شراب مى نوشد وسگ بازى مى کند بر گرده مردم سوار کـرده اى مـى بـیـنم تورا که خود واهل ودینت را نابودکرده اى ومردم را حقیر وکوچک شمرده اى . والسلام.

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

سوالها و مشاوره حقوقی
صفحه اصلي
بیوگرافی
پيام هاي كاربران
گالري تصاویر
برنامه هفتگي
سايت هاي مرتبط
یک نکته از این معنی
امور موکلین
مقالات
نمرات دانشجویان

پست الکترونیک
momeni_law@yahoo.com
سایت های حقوقی
دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده حقوق دانشگاه تهران
دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی
دانشگاه شیراز
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه پیام نور
سامانه یادگیری الکترونی دانشگاه پیام نور
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پایگاه نشریات الکترونیکی دانشگاه تهران
دانشگاه الازهر مصر
خبرگزاری دانشجویان ایرانی
پایگاه علمی آکسفورد
مدرسه حقوق مک گیل
مدرسه حقوق هاروارد
حقوق تکزاس
حقوق آکسفورد
مدرسه حقوق برکلی
حقوق دانشگاه ییل
دوماهنامه حقوق دانشگاه بوستون
وزارت دادگستری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
مرکزمشاوران حقوقی قوه قضائیه
مرکز پژوهش های مجلس اسلامی
نهاد سازمان ملل متحد در ايران
بانك قوانين دادگستري تهران
معاونت حقوقی امور مجلس
اداره کل بورس و امور
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
پایگاه اطلاع رسانی دولت
سایت خبری تابناک
پایگاه اطلاعات علمی
انجمن علمی حقوق ورزشی ایران
مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
دیوان کیفری بین المللی
دیوان عالی کشور افغانستان
دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق
دادگاه کیفری بین المللی رواندا
دادگاه کیفری بین المللی سیرلئون
دادگاه فوق العاده کامبوج
دادگاه ویژه لبنان
اسناد سازمان ملل
شبكه حقوق
موسسه پژوهش های حقوقی شهردانش
بانک اطلاعات نشریات کشور
جست و جوي قوانين روزنامه رسمي
روزنامه هاي ايران
مجله قضاوت
کتابخانه ملی ایران
westlaw
findlaw
قوانين فرانسه
قوانين انگلستان
سايت حقوقي نور
سايت حقوقي وكالت
حقوق ایران به زبان انگلیسی
پایگاه خبری پارسینه
حقوق نفت و گاز دکتر حقیقی
پژوهشکده باقرالعلوم
قانون عقوبات مصر
کتب فقهی
سايت استاد محقق داماد
سايت حقوقي دكتر تركستاني
یادداشت و اخبار حقوقی حمید غلامی
یادداشت های حقوقی محمد باهو
مرجع تمام مقالات حقوقی
بازپرس
وبلاگ احقاق
فقه پلی است برای حقوق
ایران داوری
وبلاگ حقوقی حسین گرامی
وبلاگ حقوقی حقیقت
وبلاگ حقوقی محمد امین بهمنی
وبلاگ حقوقی محمد حسن آزادی خواه
وبلاگ حقوقی محمد رضا متین فر
وبلاگ حقوقی برزو علیپور
اخبار و مقالات حقوقی